یکشنبه 16 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

برج گنبد قابوس

برج گنبد قابوس

برج گنبد قابوس


نویسنده: محمدرضا عباس پور
22 آبان 1401



این بنا که بلندترین برج تمام آجری جهان به‌شمار می‌آید بر فراز تپه‌ای خاکی که قریب پانزده متر از سطح زمین بلندتر است قرار دارد. این بنا در سال  ۳۷۵ هجری خورشیدی در شمال استان گلستان در شهر گنبد کاووس واقع شده است.

برج گنبد قابوس
برج قابوس در سال 375 ه . ش(1010سال پیش) به دستور قابوس، حاکم گرگان ساخته شد. برج یا گنبد قابوس با 70 متر ارتفاع از سطح زمین بلندترین بنای آجری جهان است . این بنا با آجرهای زرد رنگ و به شکل یک استوانه ی چند وجهی ساخته شده است. برج در شهر گنبد کاووس قرار دارد و نام شهر هم از این بنا گرفته شده است. نام شهر در اصل گنبد قابوس بوده است. محیط داخلی بنا 30 متر و محیط خارجی آن 60 متر مربع و قطر داخلی آن 9.6 متر است. این بنای تاریخی که تماماً از آجر پخته‌ی قرمز معمولی ساخته شده را می‌توان نمونه‌ای بی مانند در فن آجرکاری دانست. کتیبه‌ایی در روی برج به زبان کوفی به این مزبون نوشته شده است:
بنام خداوند بخشنده ی مهربان، این است کاخی بلند برای امیر شمس المعالی،فرمانروا پسر فرمانروا، قابوس پسروشمگیر در زندگانی‌اش امر کرد به ساخت آن در سال سیصد و نود و هفت هجری قمری و سال سیصد و هفتاد و پنج هجری شمسی اين بنا که برج آزادي هم خوانده مي شود ، پانزدهمين اثر تاريخي کشورمان است که ثبت جهاني شده است

برج گنبد قابوس


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی گلستان

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ